Vári Gyula megnyitó beszéde

Tisztelt Hölgyeim és Uraim!

Két hónap múlva születésnapot ünnepel a világ repülő társadalma. Vadász- és bombázó pilóták, utasszállító és sportgépek vezetői emlékeznek a nevezetes napra, 1903. december 17-re ,amikor először emelkedett motorral hajtott repülő szerkezet a levegőbe. Az a kis ugrás a Kitty Hawk nevű domboldalon nagyobb jelentőségű lépés volt ,mint amikor Armstrong személyében az emberiség a Holdra lépett.

 

A Wright testvérek repülőgépe az emberiség új korszakát nyitotta meg. Eltűntek a távolságok, kéznyújtási távolságba kerültek Európa, majd a tengerentúl nagyvárosai. Az emberek szállítására tervezett biztonságos légieszközök mellett, már az első világháború lövészárkai felett megjelentek a kor technikai színvonalát képviselő vadászgépek. Az égi huszárok pedig a lovagiasság szabályai szerint harcoltak, szereztek légi győzelmet, vagy haltak hősi halált.

 

Azokat a csodálatos férfiakat és az ő repülő masináikat - ahogy egy találó filmcím megállapította - gyorsan felfedezték a fotóriporterek és a festőművészek is.

A fotósoknak volt könnyebb dolguk, nekik csak a tériszonyt kellett leküzdeniük, hogy elkészíthessék először csak dokumentum jellegű képeiket ,majd eljött az ideje a művészi fényképezésnek is.

 

A festők sokkal nehezebb helyzetben voltak. Számukra a hófehér vászon volt az igazi kihívás, melyen csak hetek , hónapok alkotó munkája után sejlett fel a fantázia megálmodta égi szituáció ,a gép és az ember szárnyalása a harmadik dimenzióban.

 

Mascher Róbert képein is ennek a mívességnek lehetünk szemtanúi. A dugattyús, majd sugárhajtású és szuperszónikus gépek festéséhez nemcsak kézügyesség és fantázia kellett. Meg kellett ismernie a repülőgép minden porcikáját, a felségjelek és oldalszámok történetét is.

 

Legismertebb - ahogy ő nevezi- repülőKÉP festőnk alkotásai számomra, és a körünkben jelen lévő repülő emberek számára pályafutásunk egy-egy pillanatát idézheti fel. Hálával tartozunk a művésznek, mert helyettünk mondta el egy-egy típus képbe sűrített történetét, helyettünk mutatta meg azt a csodálatos világot, melyet mi megismerhettünk repülő pályafutásunk során, de elmeséléséhez sokszor kevés volt a szókincsünk.

 

Egy öreg vadászpilóta mondta egyszer nekem, ha egy kisgyerek összetesz két faágat, annak már repülő formája van. Minden fiúgyermek átesik ezen a korszakon. Társaival a földön játszik, de ha repülőzajt hall, az égre néz. Sokan már ebben a korban elvarázsolódnak és az eget választják munkahelyüknek. Mások iskolás rajzlapokon álmodják meg felnőttkoruk légi csatáit.

 

Piros rakétacsillagok, füstölve zuhanó bombázók, fehér ejtőernyők - tegyük a kezünket a szívünkre ­ki nem rajzolt ilyet leckeírás helyett?

 

Az igazi hivatástudattal megáldott gyerekek nem adják fel. Van aki pilóta lesz, és van aki nem felejti el a papíron vívott gyermekkori légiharcokat és a felhők vasmadarainak festőjévé válik.

 

Volt vadászpilótaként, jelenleg a Magyar Repülő Szövetség elnökeként köszönöm Mascher Róbertnek, hogy megvalósította az álmait mellyel gazdagabbá tett minket. Az ég katonáinak krónikásaként legendás gépeknek, legendás korszakoknak állít maradandó emléket. Más utat járt be, mint a pilóták, de mint látható az égi országutak sokszor találkoznak.

 

Hölgyeim és Uraim!

 

Kérem Önöket induljunk el közösen festett égi őrjáratunkra a repülés korszakos gépei és eseményei között.

A motoros repülés 100. évfordulóját köszöntő tárlatot ezennel megnyitom.

 

                                                                                                                           Vári Gyula,

A Magyar Repülő Szövetség  elnöke

2003. november 18.

Ha kérdése van, küldjön e-mailt! Címem a kapcsolat oldalon található.   Minden jog fenntartva.   © Mascher Róbert 2006